كتبت شيماء كمال
قام الرئيس عبدالفتاح السيسي أثناء جولته أثناء جولته أمس الجمعه ، وتناقش مع أحد المواطنين من أصحاب المخابز ، وبعض المواطنين أثناء مرورهم أثناء متابعة سيادته للمشروعات القومية على الطرق والمشرعات السكنية الجديده .
وسأل الرئيس عبد الفتاح السيسي أحد أصحاب المخابز بتبيع الرغيف بكام ؟ ليرد 50 قرش الحر ، و5 قروش الرغيف المدعم .
ورد الرئيس: الرغيف الحر بيتكلف 65 قرشًا يعني بتبيعه بأقل من تمنه؟! وبتعمل كام رغيف في اليوم؟ فأجابه صاحب المخبز: ببيعه بنصف جنيه والله ياريس ، وبعمل حسب الشغل يعني 15 ألف رغيف في اليوم
وسأل الرئيس إيه سبب الغلاء؟
ليرد صاحب المخبز: تفتكر إيه سبب غلاء سعر رغيف العيش الحر في الأسواق ، ليرد أحد المواطنين: عشان ارتفاع الأسعار العالمية . وقال الرئيس ويؤكد: هو أنت مالك بالعالمي، هو إحنا زودنا عليكو يا ابنى سعر الدقيق ، فأجاب المواطن: «لا يا ريس.
واشار السيسي: إحنا بندي الدقيق دلوقتي من وزارة التموين بالحصة سواء كان للمدعم أو غير المدعم، يبقى إحنا بناخد الدقيق بثمن إحنا عارفينه، يعني الدقيق الحر اللي بديهولك ده بديهولك بثمن علشان تفضل محافظ على سعر الرغيف الحر.
وشرح الرئيس: اسمع.. أكبر دورة ربح هي اليومية، فأنا كل يوم بعمل رغيف بكسب لو بكسب في الرغيف قرش، يبقى أنا الرغيف اللي عملته النهارده خدت قرش واللي عملته بكرة أخدت قرش، فيه ناس تانية بتحط بضاعة بتقعد بالأسبوع والشهر، إنما الخبز الناس كلها بتاخده.